Direktlänk till inlägg 2 mars 2017

E-sport??!

Av Karsten - 2 mars 2017 18:22

Va fan är E-sport, kan man tala om sport när man sitter på sin bak bakom en skärm och spelar "Counter Strike" eller "Grand Theft Auto"? Inser man inte det orimliga i detta? Vi lever i en värld som bara blir sjukare och sjukare, där invanda normer ställs på huvudet. Protestera man så är man en bakåtsträvare som inte förstår att detta är en del av utvecklingen. Jag själv insåg redan på ett tidigt stadium faran med att bli allt för beroende av ADB (Automatisk Data Behandling) som det kallades en gång i tiden. Jag begrep att datorerna skulle användas att registera människor i första hand, vilket också visade riktigt. 


I mitten av 1980-talet insåg jag att det var meningslös att kämpa emot och skaffade en persondator (en Apple) och började sätta mig in i skiten. I mitten av 1990-talet var det PC och Microsoft som gällde, jag lärde mig programmera hjälpligt och förstod själva grunden i hur datorer fungerade. Det är en dum maskin som bara kan göra det man programerar den att göra. Språket bygger på enkel utsagologik, Om A isåfall B, om A och B isåfall C ungefär...

Hårdvaran är transistorer med "och" & "eller" portar som bara förstår ettor och nollor. Allt som man programerar kompileras till maskinspråk ettor och nollor. Jag tyckte det var fruktansvärt tråkigt och insåg att livet var för kort för att ägna sig åt något så trivialt även om det var välbetalt.


När jag ser fler och fler som går med hörlurar för öronen och näsan nere i smartphonens skärm blir jag skrämd. Det slutar med att folk upphör att leva och förstå vad det vill säga att vara en människa. När folk öppet erkänner att de hellre avstår från sex än avstår sin mobil då tar man sig för pannan. Politikernas övertro på informationsteknologin skrämmer mig också, de är precis som om de bara hängt på tåget utan att veta vilken station det är på väg mot. Det kommer en dag när ett större datahaveri sker, om det sedan beror på gigantiska protuberanser från solen eller någon annan form av elektromagnetisk puls vet jag inte. Men den dag systemen stannar och inte går att starta på grund av att hårdvaran slagits ut så står samhället inför gigantiska problem. Vårt moderna samhälle är långt mer sårbart än folk begriper.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards