Direktlänk till inlägg 13 april 2018

Sociala medier

Av Karsten - 13 april 2018 12:47

Om nu Cambridge Analytica har övervakat Facebook i åratal hur är det då med Twitter? Är det nästa skandal på uppsegling? Själv dissar jag båda två, jag deltar inte i dessa triviala sociala medier. Vi har en president i USA som bedriver sin utrikespolitik via Twitter, något som visat sig ganska ödesdigert för omvärlden. Efter att ha sett ett inslag på TV-nyheterna och sedan i ett affekterat tillstånd sätter sig ner och Twittra något obetänksamt är ingen bra politisk policy. I och för sig tror jag inte Kreml bryr sig så mycket om vad Trump Twittrar om, de vet att det mest är tomma ord för hemmapubliken, den obildade massan som röstat på honom.

 

Själv öppnade jag ett konto i ett av mina nicks på Nätet, efter bara en stund fattade jag att Facebook gått igenom alla mina adresskonton samt hittat min riktiga identitet. Då sa jag upp Facebook direkt, vilket tog tio dagar innan det var helt avslutat. Facebook och Twitter utnyttjar massans aningslöshet när det gäller kommunikation över Nätet samt den kollektiva press sociala medier sätter på individen. Det är precis som om alla bara måste ha ett Facebook eller Twitter konto eller helst båda. Folk gör inget annat än springer runt med näsan nere i sina mobiler och kollar vad som hänt på deras Facebookkonto. Har stött på folk som rastat sin hund och skiter helt i vad det stackars djuret gör då de är full upptagna med att mecka med mobilen.

 

Funderar på att helt gå över till TOR browsern samt börja använda PGP kryptering för all mejl. Det som en gång hyllades som det totala demokratiska mediet - Internet, har nu visat sig vara det mest övervakade av alla medier, men så var det ju också den amerikanska militären som implementerade Internet i form av Arpanet en gång i tiden. Själv började jag använda Internet i mitten av 1990-talet, det var ett djävla bök med telefonmodem som pep och väsnades när de kopplade upp. Sedan kommunicerade datorn med ljudtoner via den vanliga telefonlinjen, det gick inte vidare fort på den tiden 33 600 bps. Bilder var något väldigt sällsynt då det tog evigheter att ladda ner en bild om det nu överhuvudtaget gick. 


Utvecklingen inom detta område har gått rasande snabbt, man bytte snabbt ut telefonledningarna mot optisk fiberkabel och fick med detta bredband. Hastigheten har ökat lavinartat samtidigt som mobiltelefonerna idag är små datorer som via mikrovågor kommunicerar med Nätet. För många har mobilen eller smartphone blivit ett nödvändigt ont som de aldrig lägger ifrån sig. De somnar med den ömt tryckt mot sitt bröst som en snuttefilt.  

 
 
Ingen bild

Saloth Sar

13 april 2018 16:33

"Själv öppnade jag ett konto i ett av mina nicks på Nätet, efter bara en stund fattade jag att Facebook gått igenom alla mina adresskonton samt hittat min riktiga identitet."

Hur förklarar du detta? Har du använt en mejladress som kan kopplas till dig som privatperson, eller hur har det gått till?

Om man använder ett fejkkonto, använder VPN, inte har några vänner på FB och dagligen rensar datorn med t.ex ccleaner eller BleachBit , begriper jag inte hur FB kan veta din identitet.

Karsten

13 april 2018 18:42

Jag hade två konton på Hotmail och öppnade ett konto på Facebook med det ena, Facebook hittade genast mitt andra konto på Hotmail och fråga något i stil om jag ville ansluta det också.
Jag hade inga vänner på Facebook men däremot mailadresser med folk som hade Facebookkonton som de frågade om jag ville ansluta som vänner.
Det hela är inte min stil, jag vill själv bestämma inte få min dator genomsökt och alla konton skannade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards