Direktlänk till inlägg 15 maj 2018

Dyster framtid

Av Karsten - 15 maj 2018 21:18

Redan när datorsamhället var i sin linda och mest bestod av stordatorer med en rad terminaler anade jag att detta skulle användas på ett för oss medborgare negativt sätt, att det skulle bli början på det totala kontrollsamhället. I takt med att den digitala utvecklingen gick allt snabbare insåg jag att jag hade rätt från början. Samtidigt insåg jag att jag måste skaffa mig kunskap och lära mig använda detta nya verktyg även om jag hatade det. Jag måste lära mig grunderna i programmering och den bakomliggande matematiska teorin (boolesk algebra) för algoritmerna som används. Jag måste förstå hur hårdvaran var uppbyggd med hjälp av transistorer som antingen släpper igenom en ström eller stoppar den s.k and, if och or portar. Samt grunderna för det binära talsystemet. Jag lyckades få Arbetsförmedlingen att skicka mig på en massa utbildningar så jag själv slapp att betala för denna kunskap.


Idag har folk lurats in i ett digitalt användande som gör att de exponerat sitt innersta för aktörer som Google, Facebook och liknade sociala medier via användandet av datorer och smartphones. För den övervakande makten, polisen och olika underrättelsetjänster har den digitala utvecklingen blivit till en våt dröm. Aldrig någonsin förr har man haft dessa möjligheter att övervaka den enskilde medborgaren. Överallt sitter det övervakningskameror samtidigt som alla som bär en mobil kan via triangulering positionsbestämmas. Har man GPS funktionen påkopplad på mobilen kan andra se var du är precis som du själv kan se var du är. 


Nu har man gått så lång så man i USA (var annars?) har konstruerat algoritmer som gör riskutvärderingar på kriminella medborgare, man har börjat försöka stoppa brott innan de begåtts och detta sker givetvis till priset av en alltmer kringskuren integritet. Det som är lagligt idag kan vara kriminellt i morgon så ingen går säker. Vi går idag mot ett övervakningssamhälle som ingen vågade drömma om för trettio år sedan. Verkligheten på detta område ligger många gånger före filmskaparna i Hollywood. I framtiden kommer integritet och privatliv bara vara de rikaste förunnat, de som kan betala för att skydda sig mot övervakningssamhället eller som själva är en del av det.


Sett i ljuset av denna utveckling så bryr jag mig inte om ifall man startar ett kärnvapenkrig, det skulle bara vara bra om större delen av mänskligheten utrotades och resten kastades tillbaka till stenåldern. Borta skulle alla datorer och mobiler vara. Vi skulle vara tvungna att åter slåss med käppar och stenar. Människan har blivit komplett galen och är inte värd denna planet längre.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards