Direktlänk till inlägg 5 februari 2017

Bob Marley och jag

Av Karsten - 5 februari 2017 15:39

Kollar på reprisen av programmet om sångaren och låtskrivaren Bob Marley vilket väcker minnen till liv. Jag såg Bob Marley live 1978 när han spelade på Roskilde, det var en fantastisk upplevelse att se honom dansa runt på scenen och höra den gungande suggestiva musiken. Vad ingen i publiken då visste var att Bob fått diagnosen cancer, han hade malignt melanom. Själv fastnade jag inte riktigt för reggiemusiken förrän i början av 1980-talet då jag bodde kollektivt i skogen i Blekinge, det var efter att ha hört "Black Uhuru" på "Rockpalace", ett tyskt musikprogram som brukade sändas sent på natten. Dagen efter åkte jag in till Ronneby och köpte en bunt LP av "Black Uhuru" som jag sedan plågade de andra i kollektivet med. Tyvärr hade Bob Marley redan dött i cancer vid denna tid, han dog 1981, men jag köpte även många av hans album. Det gick mycket skitsnack om att Marley dött av lungcancer på grund av all marijuana han rökt vid denna tid. Sanningen är att cancern började i ena stortån redan 1976.


Via reggiemusiken kom jag att lära känna den märkliga filosofi och religion som reggien kretsar kring. Rastafari ser den nu döde Etiopiske kejsaren Haile Selasie som Messias, han är "The King of King". Drömmen för en rastafari är att få återvända till Mount Sion som är Afrika. Marijuana betraktar de som ett heligt sakrament och den vite mannens värld är Babylon något ont man bör undvika. Jag har fortfarande kvar en ansenlig bunt LP-skivor med reggiemusik, men det är mycket sällan jag lyssnar på den idag. Jag är dock glad att jag fick uppleva att se Bob Marley spela live, det är ett minne för livet. Hans musik kommer att spelas för lång tid framöver, då den blivit odödlig. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards