Direktlänk till inlägg 2 maj 2017

Demoner

Av Karsten - 2 maj 2017 11:35

Den kristna kulturen har alltid talat om demoner som någon yttre kraft, som onda varelser i tjänst hos den onde Lucifer. På medeltiden skrev man hela böcker i hur man identifierade en demon. De kristna tror att en människa kan bli besatt av en eller flera demoner. Den judiskt-kristna läran är en irrlära, det finns inga demoner i deras bemärkelse.


Många människor på vår jord styrs av egenskaper som hyckleri, högfärd, egenkärlek, vredgat sinne, hårdhet, brist på visdom, inte minst våra makthavare är besjälade av dessa egenskaper. Alla dessa egenskaper är av demonisk art och förslavar människan. Njutningen av egna lustar är målet för en oren själ, man eftersträvar hela tiden materiell vinning för att kunna köpa njutning. 


Låt mig citera några ord från Bhagavad-Gita som behandlar detta ämne, lika aktuellt idag som när boken skrevs för 2500 år sedan år 500 f. Kr.

"Se, detta har jag skaffat mig idag, i morgon ska jag vinna allt det andra; se, dessa skatter äro mina nu, men dessa andra ska jag snart förvärva; jag har fördärvat denne ovän nyss, och andra skall jag bringa i fördärvet; jag är en mäktig herre, jag är lycklig, jag njuter - jag är utan brist och vank; jag är förmögen, jag är hög till börden: var finns min like? 

- Jag vill vara säll, jag vill offra, jag vill giva gåvor!"

"Så gäckas de utav en villad håg, förvirras i sitt vett av hela skaror av tankebilder, fångas i ett nät av illusioner, hänge sig åt lustan, och störta ner i dess helvete."

Bhagavad-Gita kap. XVI verserna 12 - 16



Det den judiskt-kristna Bibeln på ett omständigt och svårtytt språk behöver över 1300 sidor på sig att försöka förklara, förklarade de indiska vise på drygt hundra sidor på ett ganska klart lättåskådligt sätt. Tyvärr nyttar det föga då människornas sinnen är så förstockade och de är så uppfyllda av materialismens demoner att de inte förstår vad de läser. Den indiska filosofin går ut på att rädda din egen själ inte missionera och omvända människor såsom islam och kristendom. Att be fem gånger om dagen eller åkalla Gud för att få syndernas förlåtelse hjälper föga, ett rent hjärta får man genom sina handlingar. Var och en står för sina egna handlingar enligt den eviga karma-lagen. Det du sår får du skörda, så enkelt är det.

För övrigt tror varken muslimer eller kristna på återfödelse, på ett evigt kretslopp där själen byter boning som man byter klädedräkt. De tror istället på ett evigt paradis eller ett evigt helvete efter detta enda liv de tror sig leva.

Det är som Krishna säger till Arjuna: "Men dessa onda, vilda (Guds)hatare - de uslaste bland människor här i världen - dem störtar Jag i onda modersliv; där födas de på nytt av lumpna mödrar; de gäckas ständigt, levnad efter levnad."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards