Direktlänk till inlägg 23 juli 2017

En regnig eftermiddag

Av Karsten - 23 juli 2017 22:03

Eftersom det regnade hela eftermiddagen och jag hade inget annat att göra så roade jag mig att leta upp alla manualer och all information jag kunde hitta om min nya dator på nätet, så nu vet jag hur man tänder ljuset under tangenterna. Man får ju aldrig någon pappersmanual till de elektroniska prylarna nuförtiden, man förväntas själv ladda ner dessa i form av PDF-filer. Kollade upp hur mycket man kan uppdatera datorn också samt hur man öppnar densamma och kommer åt alla FRU. Max 16 GB i RAM klara den och naturligtvis finns det bara en bank så man är tvungen att slopa det minne som sitter i. Man kan även vräka i 512 GB SSD vilket inte var så dyrt, det var dyrare med RAM-minne. Frågan är bara om man behöver det, har en extern HD på en halv TB. Jag sparar nästan inget på datorn, all annan skit sparar jag på men inte ettor och nollor.

Verkar vara en rätt rejäl maskin men så har ju "The Big Blue" (IBM) varit inblandad i denna också. Som allt annat så är den "Made in China" även om företaget är USA baserat. Gillar att både lock, botten och ram kring tangenterna är i aluminium även om kanterna är lite vassa, man ska helst inte ha klocka på sig när man skriver då den repar den svarta ytbeläggningen. 

Kollade om jag kunde hitta en ny HD till den gamla 10" ACER:n som kraschade, men hittade ingen. Undrar om det är en 2,5" som sitter i, i så fall kan man ta vilken som helst som passar maskinmässigt och klara strömmen. Egentligen så hatar jag att krabba med datorer, jag byggde alla mina datorer fram till 2000-talet utom de allra första. Min första Apple IIe fick jag 1985 den hade färggrafikkort eller EGA som det kallades. Det var inte klokt vad dyrt RAM-minne var förr, tusenlappar för några MB. Den här laptopen är rena drömmen om man jämför den med de gamla 486:orna som fanns på AF:s Datortek i mitten av 1990-talet, minns att det tog ett halvt dygn att rendera 5 - 6 sekunder animerad 3D film på de få Pentium maskiner de hade. Var helt galen i att bygga robotar och flygplan i 3D Max på den tiden. Det var då DOS:en fanns kvar i MS Windows och vissa spel var man tvungen att boota i DOS. Fan vad tiden går fort.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karsten - 30 augusti 2022 00:00

Mycket skit som händer i vårt förr så trygga samhälle. Har mest hängt på Twitter de senaste åren. Det jag gillar med bloggen är att man kan ta ut svängarna lite mer här samt att censuren inte är lika hård som på Twitter. Det är egentligen för djävlig...

Av Karsten - 6 maj 2022 02:14

Vad som präglar vår tidsålder är ytlighet. Det finns inget djup i tillvaron, de flesta människor ägnar sig åt flärd och flams, förutom de stackare som ägnar all sin tid åt att få ihop till livets nödtorft och det är rätt många idag. Var tog andlighet...

Av Karsten - 2 maj 2022 19:21

Britterna berömmer sig över att de segrade över de hemska nazisterna som utförde de mest diaboliska exeriment på levade människor i sina läger. Sedan visar det sig att dessa britter eller engelsmän inte är ett dugg bättre själva. 1957 skickade den ...

Av Karsten - 30 mars 2022 22:54

Att tro att Putin bara är ännu en i raden av galna envåldshärskare är att göra det enkelt för sig. Visst har han drag av galen diktator över sig, men han är nog slugare än så. Vladimir Putins bakgrund i KGB som kontraspion har satt sin prägel på hono...

Av Karsten - 30 mars 2022 19:49


Den flygplansformation bestående av två Su-24 Fencer eskorterade av två Su-27 Flanker påstås nu ha varit utrustade med kärnvapen. Attackplanet Su-24 Fencer är utrustat med 8 yttre bommar och saknar inre bombrum, så det måste vara dessa 2 plan som bur...

Presentation


En akademiker som delger sin omgivning sina ocensurerade tankar och funderingar i en sann nihilistisk och misantropisk anda.

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards